التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مواقف صيدلانية مع غلو الاسعار

*في الصيدلية*
أول زبون:
- الحياة في مصر حرام والله يا دكتور.. الجو بقى مليان جراثيم
-- وانا أعملك إيه؟
- قولي صابونة "ديتول" بكام عندكم؟
-- بـ ٢٥ جنية
- .........؟!
-- أجيبلك واحدة؟!
- لا خلاص انا هستحمى بصابون سايل
-- طيب والجراثيم؟!
- هحميها معايا 😁

تاني زبون:
= كل يوم بامبرز بامبرز بامبرز.. المرتب كله رايح عالبامبرز..
-- بالراحة يا استاذ لا يجرالك حاجة.. حد قالك تخلف في الايام السودة دي؟.. استهدى بالله بس..
= لا اله الا الله.. انا تعبت يا دكتور.. كل اسبوع بشتري علبة بامبرز بـ٩٠ جنية.. لما إتخرب بيتي
-- معلش.. هتعمل ايه؟ حد قالك تخلف في الايام السودة دي؟
= هعمل ايه في بختي المايل؟
-- دا بخت الطفل هو اللي مايل.. دا هيشوف ايام سودة.. قولي عاوز ايه؟
= هعوز ايه يعني.. هاتلي علبة بامبرز.. وآدي التسعين جنيه
-- بس دي بقت بـ ١٥٠ جنيه
= ١٥٠ جنيه ليييييه؟! مالها الكافولة؟..
دا انا بصرف على شخاخ البت شهريا 😂 أكتر ما بصرف على أكل البيت كله
-- حد قالك تخلف في الايام السودة دي؟!

تالت زبون:
> والنبي يا ابني عاوزة العلاج بتاعي
-- إسمه ايه يا حجة؟!
> مش عارفة.. بس علبته كانت صفرا كدة
-- هو كريم؟
> وانا مالي يابني هو كريم ولا بخيل.. هو انا هناسبه؟!
-- صبرني يا رب.. يا حجة العلاج بتاعك دا كريم ولا برشام ولا دواء
> ولا حاجة من دول.. دا كان مرهم
-- ما المرهم كريم يا حجة
> وهو كمان بيشكر فيك والله.. دايما يقول عليك كريم وابن ناس
-- هو مين؟
> المرهم..
-- ما علينا.. يعني يا حجة هو كان كريـ... كان مرهم أصفر.. صح؟
> اه يابني صح
-- كنتي بتاخديه ليه؟
> إيه السؤال الغبي دا؟ باخده عشان اخف.. هكون باخده ليه يعني!
-- انا اللي غبي؟!
كنتي بتاخديه عشان تخفي من إيه يا أمي؟
> مش عارفة.. بس هو كان بيرحني
-- طيب مفيش اي معلومات تانية غير انه مرهم أصفر وبيريحك؟
> همممممممم كان بنص ريال
-- ..........؟!
> ..........؟
-- مفيش يا حجة.. معنديش مرهم بنص ريال خالص.. الاسعار ولعت يا حجة والنص ريال دا اتلغى من ايام الرئيس عبد الناصر الله يرحمه
> إيه دا.. هو ناصر مات؟!
-- إنتي كنتي في الكهف ولا إيه؟ آه ناصر مات
> الله يرحمه.. مالحقش يحقق حلمه ويأمم قناة السويس
-- آه انا عرفت مرضك.. انتي عندك زهايمر
> لا والله يابني انا عندي سامية وهناء بس.. للاسف مابخلفش صبيان >>>><<<<

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V

  المغذيات السوائل الوريديه  المحاليل الوريدية iv solution أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V  اولا Normal saline (N/S • يتكون من كلوريد الصوديوم + ماء نقي . %0.9 حجمه الكلي هو 500cc. الاستعمال : هبوط الضغط ولارتفاع السكر مع الانسولين وحالات الحوادث RTA او النزف والتقيء الشديد والاسهال لمنع الجفاف. وغالبا تعطى فيال ceftriaxone مع 100 سيسي نورمل سلاين. أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V # ثانيا :-(  Glucose water (G/W يتكون من dextrose + ماء نقي. %5 ، %10 حجمه الكلي 500cc يعطى في حالة :- يستعمل في حالات مابعد العملية او الاسهال او هبوط السكر ولحالة فقدان الشهية لانه يعتبر مصدر رئيسي للطاقة مثل جماعة التهاب الزائدة او لاعطاء امبولات معه مثل الامينوفلين والH.C لجماعة الربو وتحسس الصدر او حالات الاغماء مثل هبوط مستوى السكر hypoglycemia مع امبولة هايبر تونك HT. أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V # ثالثا :-(Glucose saline (G/S يتكون من Nacl+ dextrose + ماء نقي %0،4.5/2.5 الحجم الكلي 500cc يعطى في حالة:- هبوط السكر والضغط ويعطى معة امبولة مثل البلاسيل لحالة التقيئ ولمنع الجفاف ويعطى في

الفرق بين محلول الجلوكوز و الملح و الرينجر

#معلومه_هامه معلومتنا عن الفرق  بين  المحاليل  الوريديه  الموجودة  فى   الصيدلية :)