التخطي إلى المحتوى الرئيسي

يعني إيه تركيبات صيدلانية أو تركيبات علاجية pharmaceutical preparation

فيه بعض الأسئلة هتواجهنا و احنا بنبدأ نتكلم عن التركيبات ...

1- يعني إيه تركيبات صيدلانية أو تركيبات علاجية ؟؟؟

2- ليه نحضرها و إيه لزومها , و ليه مانكتفيش بالأدوية الموجودة ؟؟؟

3- إيه الإشتراطات و الإحتياطات اللي لازم أخد بالي منها و أنا بحضر تركيباتي ؟؟؟

4- إيه المصادر اللي أعتمد عليها في تحضير التركيبة بتاعتي ؟؟؟

يعني إيه تركيبات صيدلانية أو تركيبات علاجية pharmaceutical preparation
يعني إيه تركيبات صيدلانية أو تركيبات علاجية pharmaceutical preparation

قبل الإجابة على السؤال ده , بحب أعتذر للجميع عن اللغة العامية اللي هنكتب بيها التركيبات و الي هكون مضطر للأسف إني أقلل فيها من اللغة الإنجليزية ؛ للأسف لضعف اللغة عند الكثير من الزملاء و للتبسيط ف الشرح ...
.............................................

1- إيه : التركيبات الصيدلانية هي فن تركيب الدواء بدون تعارض , و حرفية تجميع بعض الأدوية مع بعض للوصول لعلاج معين و الإستفادة بكل خواص الدواء من فاعلية و أعراض جانبية للوصول إلى الهدف المرغوب .
2- ليه : و دي أسبابها كتير :
اولا: ان مش كل حاجة المريض محتاجلها الشركات محضراها , أو إنه متوفر في شكل صيدلاني محدد و أنا محتاجه في شكل أخر .
ثانيا: ان الأمراض كل مدى ما بيزيد المناعة بتاعتها للأدوية و ده بسبب سوء استعمال الأدوية لدى الشعوب العربية عامة و الشعب المصري خاصة .
ثالثا: زيادة معلومات الصيدلي المهتم بالتركيبات :
لمراجعته الدائمة لكل حالة تجيله عايز يحضرلها تركيبة فهيراجع أكتر و يذاكر اكتر .

رابعا : نقص الأدوية بالسوق المصري , فبنضطر كصيادلة اننا نحول من شكل صيدلاني الى شكل أخر , كأن نحول الأقراص إلى شراب , و هكذا ...
* و من ده نستنتج ان التركيبات اللي جايبنها هنا مش علشان زمايلنا ياخدوها و يطبقوها زي ما هي {{انما علشان تنمي عندنا حس و فن التركيبات الصيدلانية }}
* كل التركيبات و الموضوعات المذكورة هنا غير التركيبات التقليدية , (( و من بعد فضل الله و توفيقه )) عبارة عن إجتهادات شخصية , بعد بحث و سهر و تعب في الصيدلية و ثقة من أهل منطقتي الكرام , فالرجاء موصول أن تحافظوا على حقوق الملكية الفكرية عند النقل , و هي هدية لكل الزملاء للإستفادة المادية بعد تصنيعها .

3- إشتراطات وإحتياطات و مشكلات :
ا- مصدر المواد الفعالة : و بيبقى قدامنا حاجتين هنا :
- إما إننا نشتري المواد الفعالة الخام : و ده صعب شوية , إما لندرتها و إما لأن الشركات بتشترط كمية كبيرة (( كيلو أو 1/2 كيلو مثلا )) و إحنا محتاجين 1 جم أو 2 جم مثلا .
- و إما إني أستعمل مستحضرات جاهزة متوفرة في الصيدلية : و طبعا أنا بأفضل ده جدا , و كده كده أنا باحسب حساباتي و تركيزاتي , و وإن شاء الله هنظبط الكلام ده سوا .

ب- لايصح استعمال الاقراص اوالكبسولات ممتدة المفعول او بطيئة المفعول فى تحضيرالسوائل أو الكريمات , لإختلاف طبيعة البودر عن الأقراص العادية مما قد يؤثر على فاعلية و إمتصاص الدواء .
ج- الطبيعة الحامضية أو القاعدية للوسط PH acidic , basic or neutral
و ده طبعا يختلف بإختلاف المادة الفعالة و طبيعتها و طبعا بيأثر على الفاعلية تماما لو اختلفت طبيعة المادة عن الوسط الموجودة فيه .

د- قابلية المادة للذوبان Aqueous or Oily
و طبعا هيختلف هنا برضه طبيعة الوسط بتاعي حسب طبيعة المادة الفعالة .

ه- إضافة بعض المواد الغير فعالة و التي لها خواص أخرى مفيدة للتركيبة , من حيث الثبات أو الحماية أو تحسين الطعم أو أو أو
antimicrobial preservative, antioxidants, and other exepients such as dispersing, suspending, thickening, emulsifying, buffering, wetting, solubilising, flavoring, sweetening and coloring agents.

و- كل التركيبات لابد و أن تحفظ في عبوات معتمة و محكمة الغلق لحمايتها من الضوء و الهواء للحفاظ على سلامتها لأطول فترة ممكنة ,
(( ملحوظة : صلاحية معظم التركيبات 3 شهور إلا عند وضع مواد حافظة ))

ز- ما يكتب على التركيبة من الخارج Labeling
- تاريخ الصلاحية. & - الظروف الملائمة لحفظ التركيبة (( كأن تحفظ في الثلاجة أو لا ))
- رج الزجاجة قبل الإستعمال (( في حالة الأشربة المعلقة و المستحلبة ))

4- المصادر المعتمدة :
BP British pharmacopoeia
Pharmaceutical codex
NF national formulary
Martindale
Generic Drug Formulations

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V

  المغذيات السوائل الوريديه  المحاليل الوريدية iv solution أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V  اولا Normal saline (N/S • يتكون من كلوريد الصوديوم + ماء نقي . %0.9 حجمه الكلي هو 500cc. الاستعمال : هبوط الضغط ولارتفاع السكر مع الانسولين وحالات الحوادث RTA او النزف والتقيء الشديد والاسهال لمنع الجفاف. وغالبا تعطى فيال ceftriaxone مع 100 سيسي نورمل سلاين. أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V # ثانيا :-(  Glucose water (G/W يتكون من dextrose + ماء نقي. %5 ، %10 حجمه الكلي 500cc يعطى في حالة :- يستعمل في حالات مابعد العملية او الاسهال او هبوط السكر ولحالة فقدان الشهية لانه يعتبر مصدر رئيسي للطاقة مثل جماعة التهاب الزائدة او لاعطاء امبولات معه مثل الامينوفلين والH.C لجماعة الربو وتحسس الصدر او حالات الاغماء مثل هبوط مستوى السكر hypoglycemia مع امبولة هايبر تونك HT. أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V # ثالثا :-(Glucose saline (G/S يتكون من Nacl+ dextrose + ماء نقي %0،4.5/2.5 الحجم الكلي 500cc يعطى في حالة:- هبوط السكر والضغط ويعطى معة امبولة مثل البلاسيل لحالة التقيئ ولمنع الجفاف ويعطى في

الفرق بين محلول الجلوكوز و الملح و الرينجر

#معلومه_هامه معلومتنا عن الفرق  بين  المحاليل  الوريديه  الموجودة  فى   الصيدلية :)