التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مع دخول المدارس لازم تهتم بالحاجات اللي هاقول لك عليها الوقتي عشان ابنك او بنتك

زي ما رحت تجيب "سبلايز" ابنك القمّور , و هو داخل KG1 , لازم تهتم بالحاجات اللي هاقول لك عليها الوقتي , لآنها أفيد له من كل السبلايز !! ..

مع دخول المدارس و الحضانة لازم تهتم بالحاجات اللي هاقول لك عليها الوقتي عشان ابنك او بنتك


  • بلاش تسمع كلام المدرسة , و تجيب "ديتول" مطهر لليدين , .. كفاية الـ wipes (المناديل المبللة) , بدون كحول , عشان ينضف بيها أيديه بعد نشاطات التلوين و الصلصال , لو مفيش إمكانية لغسلها يعني .. و ده لإننا بـ "الديتول" بشجع على حدوث مقاومة للمضادات الحيوية , لما نقتل بكتيريا غلبانة على إيدين الواد , من غير ما تضره في شيء .. الديتول المفروض يستخدم في المستشفيات فقط .. و كذلك "لايف بوي" أو "سيف جارد" !! ..



  • و انت بتجيب له "صيص زراعة" عشان يزرع و يقلع  , ما تنساش تزرع فيه كيفية مواجهة التنمر , و علّمه إزاي يتصرف في حالة تعرضه للضرب مثلا من أحد زمايله .. و الحل بسيط : علّمه المواجهة في 3 مراحل :



  1. خليه يبص للولد المهاجم , و يقول له بحدة و صوت عالي "ماتضربنيش" .. لو مانفعش , ننفذ (2)
  2. خليه يمسك إيد الولد و ينزلها لتحت بعنف , و يبرق له بقوة , و يقول له نفس الكلمة .. لو ما نفعش , ننفذ (3)
  3. خليه يرد للولد نفس الضربة اللي انضربها , و يعلّي صوته بنفس الكلمة .. و ماحدش يقول لي "المدرسة حتزعل" .. لو كان زعلها فارق , ماكانش الولد التاني اعتدى في البداية .. و لكن حتى لو تم عقابهم سوا على يد المدرسة , التنمر مش حيحصل للولد تاني بإذن الله ..




  • و انت بتجيب له Glue (صمغ) , ساعده على إنه يلزق المعلومات كويس في دماغه , عن طريق تحسين كفاءة مخه , من خلال استخدام شراب "سيربروفورت" .. طب ده أمان يا دكتور ؟؟!! .. أمان جدا يا غالي , خاصة لو ابنك بيعاني من التوهان و التشتت و صعوبات التعلم المختلفة , أو لو كان اتكلم في وقت متأخر نسبيا ..



  • و عشان يستوعب القصص العربي و الانجليزي , لازم يكون ماعندهوش أنيميا , لإن ده برضه أهم أسباب انعدام التركيز في الأطفال , يبقى بدل سندوتشات النوتيلا اللي حياخدها معاه , خليها سندوتشات Ferrobella (المعززة بالحديد) , معلش هي غالية شوية , بس راعي برضه إنك جايب له Portfolio , .. يعني انت ماستخسرتش الـ Portfolio , حتستخسر Ferrobella  ..



  • ما تسمعش كلام اللي يقول لك "خلي معجون الأسنان بالفلورايد" .. الفلورايد عشان يحمي الأسنان , لازم يكون بكمية ضئيلة جداااااا , و مش بتتحط موضعيا ع السنة , و لكن لازم تدخل الجسم و منها للدم , .. المهم تهتم بنضافة أسنانه , و حمايتها من التسوس بغسيلها , بعد سندوتشات الـ Ferrobella ;) ..

.

  • و زي ما جبت له "مريلة للأنشطة" , خليك جاهز في البيت بإزازة Iverzine محترمة , عشان لو الواد لقط عدوى قمل , لا قدر الله .. بس المهم تعرف إن استخدامها بالليل قبل النوم , مع لف الشعر بإيشارب , عشان الواد ما يحطش منها في بقه لا قدر الله .. الحاجات دي بتبقى منتشرة في الحضانات قوي , مهما كانت هاي كلاس ;) ..

.

  • الغريب إن السبلايز ماجاش فيها "زمزمية" من بتاعة زمان , و اللي المفروض تكون محكمة الغلق , و مليانة مية من فلتر 3 مراحل , عشان الواد يشرب منها لما يعطش في نص اليوم , و نحافظ على كليته و باقي أجهزة جسمه Hydrated بشكل كافي , و بلاش يخلي حد يشرب منها غيره , لكن ممكن يصب منها لزمايله في كوباياتهم , منعا لعدوى أمراض الجهاز الهضمي ..

.

  • زوّد فوق السبلايز العجيبة دي كلها , غيار جروح بسيط و معقم , بالشكل اللي يخليه يتلحق لو اتجرح لا قدر الله , لحد ما تيجي الزائرة الصحية و تتعامل معاه بالشكل اللازم .. 

.

  • لو ابنك مش بياكل , و نفسك تفتح شهيّته , هات له إزازة Fruital شراب .. أيوة الإزازة التافهة , اللي سعرها ما يوصلش 10 جنيه , و خليه ياخد منها بق قبل كل وجبة .. منها حتكون فاتح شهية , و منها كوكتيل فيتامينات صحية و مفيدة , و منها حاجة تطرّي على نفسيته , بطعمها الحلو .. أنا عن نفسي شربت منه خزانات بحالها !! 

.
أخيرا , لو حطيت لابنك في بقه 10 نقط فيدروب V-drop قبل ما ينزل الصبح , حتبقى خدمت عضمه خدمة العمر , و ساعدت على تثبيت الكالسيوم فيها .. و ممكن تحطهم له على عصير ولا على كوباية زبادي بعسل ابيض .. و تبقى ادعي لي ..

مع تحيات د.أحمد الجويلى 
رابط البوست الاصلى 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156139129001207&set=a.423636361206&type=3

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V

  المغذيات السوائل الوريديه  المحاليل الوريدية iv solution أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V  اولا Normal saline (N/S • يتكون من كلوريد الصوديوم + ماء نقي . %0.9 حجمه الكلي هو 500cc. الاستعمال : هبوط الضغط ولارتفاع السكر مع الانسولين وحالات الحوادث RTA او النزف والتقيء الشديد والاسهال لمنع الجفاف. وغالبا تعطى فيال ceftriaxone مع 100 سيسي نورمل سلاين. أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V # ثانيا :-(  Glucose water (G/W يتكون من dextrose + ماء نقي. %5 ، %10 حجمه الكلي 500cc يعطى في حالة :- يستعمل في حالات مابعد العملية او الاسهال او هبوط السكر ولحالة فقدان الشهية لانه يعتبر مصدر رئيسي للطاقة مثل جماعة التهاب الزائدة او لاعطاء امبولات معه مثل الامينوفلين والH.C لجماعة الربو وتحسس الصدر او حالات الاغماء مثل هبوط مستوى السكر hypoglycemia مع امبولة هايبر تونك HT. أنواع المحاليل الوريدية Types of I.V # ثالثا :-(Glucose saline (G/S يتكون من Nacl+ dextrose + ماء نقي %0،4.5/2.5 الحجم الكلي 500cc يعطى في حالة:- هبوط السكر والضغط ويعطى معة امبولة مثل البلاسيل لحالة التقيئ ولمنع الجفاف ويعطى في

الفرق بين محلول الجلوكوز و الملح و الرينجر

#معلومه_هامه معلومتنا عن الفرق  بين  المحاليل  الوريديه  الموجودة  فى   الصيدلية :)